fredag 3. februar 2017

Skrivemåte og Språklig virkemidler

Med en kombinasjon av talent, glimrende ferdigheter, fortellerglede og uforlignelig fantasi. Hun har en evne til å kombinere uttrykk fra gresk mytologi, kristendom og alkymisme og mystikk. Boken flommer over av språklige virkemidler. Forfatteren skildrer miljøet rundt Harry
Potter som vi kan forestille oss.
 Vi forstår godt hvordan han føler seg ensom hos onkelen og familien, men lever oss inn i miljøet på magiskolen Galtvort. Miljøet som vi blir best kjent med er nemlig på Galtvort. Det blir skildret som en engelsk kostskole. Naturen er sterkt overdrevet og løsrevet fra den egentlige verdenen. Her blir vi dratt inn i evighet skog med levende trær og alle mulige tenkende vesener.  Skolebygningen er bygget som et slott med trapper som er bevegelige i alle mulige tenkelig veier, levende malerier på veggene. Dette griper leseren og gjør det veldig spennende.
Navnet på alle lærerne setter fantasien i sving. Språklig sett referer de til personlige trekk, både humoristiske og spydige trekk. Et prakt-eksemplar på dette er Gyrid og Humlesnurr. Dette kommer veldig godt frem i teksten, det gir virkelig ikke noe mening før du faktisk har lest boken.  (kom på eksempel) (Vis bildet av slottet)
Romanen har mange korte og lettleste setninger, som gjør det enklere for leseren å engasjere seg i handlingen. Allikevel inneholder språket mange rare ord og utrykk som er langt
fra dagligtale. I prosessen av denne boken har forfatteren vært uhyrlig oppfinnsom, det er litt av magien med å lese boken. Hun har en utstrakt bruk av adjektiv, adverb, besjeling og kontraster. Eksempler på hvor vi finner besjeling er spesielt ved tryllestavene til alle magikerne, eller alle de svevende kosteskaftene som alle skoleelevene flyr rundt på.
Vi opplever tankereferat når Harry tenker på sine døde foreldre. Vi blir bedre kjent med følelsene Harry, og hans reaksjonsmønster. Det sitter også igjen få øyeblikk hvor Harry møtte på Voldemort da han var liten.

Boken er full av dialoger, hvor han enten snakker med sine venner, familie eller mellom lærere. 


4 kommentarer: